מטפלים בעזרת כלבים

טיפול באמצעות כלבים או סיוע עם הכלבים היא גישה טיפולית ייחודית המשלבת מגוון אלמנטים: חברתיים, רגשיים, קוגניטיביים, חינוכיים, התנהגותיים וכמובן גם אלמנטים שיקומיים בעזרת הנוכחות והסיוע בכלבים.

גישה זו מסייעת לאוכלוסיות רבות ומגוונות בכל הגילאים: החל מנוער בסיכון, אוטיזם, קשישים, אנשים בעלי צרכים מיוחדים, הלומי קרב, נפגעות אונס ועוד.

השימוש בכלבים לצרכי הטיפול הינם בעלת מרכיב פיזיולוגי התורמת ומעצימה את הרגשות, התקשורת והמוטוריקה של המטופל. כמו כן העובדה שבין בני אדם לכלבים יש קשר מיוחד המבוסס על אהבה, נתינה וחיבור עמוק הרי שהמפגש בין הכלבים למטופלים מסייע לשיפור הפתיחות, הרוגע, הנתינה, הקבלה והאהבה בין המטופל למטפל.

למי מתאים כלב טיפול?

אנשים רבים באוכלוסייה יכולים להיעזר בכלבי טיפול לצרכים שונים, כמו למשל הלומי קרב הסובלים מפוסט טראומות ונדרשים בריכוך התחושות הקשות, השלמה עם העבר והיפתחות להווה ולעתיד. נפגעות אונס אשר איבדו את האמון שלהן בבני אדם ואולי ביצורים החיים בכלל או אנשים הסובלים מאוטיזם בדרגה כזו או אחרת, השילוב של כלבים במהלך הטיפול יכולים לסייע למהלכו.

כלבי טיפול הינם כלבים מיוחדים, מלבד המשמעת שלהם הם חייבים להיות כלבים רגישים, בעלי כושר הכלה גבוה, גם במקרה של מגע פיזי לא נעים או רעש. משום כך אילוף כלבי טיפול הוא הליך ארוך הדורש חינוך מיוחד והכנות מיוחדות לכלב. לצורך זה מומלץ להגיע לקורס אילוף כלבי טיפול אצל דורית דמבין.

שיטה ותוצאה

אימוץ כלב הוא דבר נהדר, אולם בדומה להתנהלות שלנו עם בני אדם אחרים, במיוחד כאלה החיים איתנו באותו הבית, חשוב שנדע לתקשר עם הכלב שלנו בעזרת לימוד השפה שלנו. בכך נדע "לחנך" אותו בצורה נכונה המתאימה לסגנון החיים שאנו מצפים ממנו. הליך זה נקרא אילוף והוא יכול להיות מעניין ומאתגר כאחד, אבל דבר אחד בטוח – הוא חיוני מאוד הן לכלב והן לבעליו. במרכז הישראלי לטיפוח כלבים תכירו את דורית דמבין, מומחית בפסיכולוגיה והתנהגות של בעלי חיים ומאלפת כלבים מקצועית בעלת ניסיון של מעל 35 שנים בתחום.

הדרך להצלחה רצופה כוונות טובות

לצד התארים האקדמאיים ותעודות המקצוע, הניסיון הרב שצברה דורית לאורך השנים מקנה לה מקום של כבוד בין המאלפים המובילים והמנוסים בישראל. היא מעדיפה לכנות את עצמה בתור מעצבת אישיות של הגור (או מעצבת אותו מחדש במקרה של פגיעה) ופועלת בתחום מעל 35 שנים.

כבר בגיל 17 הייתה אלופת ישראל באילוף ברמות הגבוהות ביותר. מיד כשקיבלה את התואר אלופת ישראל היא המשיכה ללימודים רשמיים במדרשה של ההתאחדות הישראלית לכלבנות ובגיל 17 וחצי כבר קיבלה את התעודה של מדריכה מוסמכת.

משם הדרך ליחידת עוקץ בצבא הייתה מהירה וגם במהלך השירות הצבאי קצרה לא מעט הצלחות, קודמה לדרגה פיקודית ובמהלך פעילות מבצעית של צה"ל אף קיבלה היא וכלבתה צל"ש.

לאחר השחרור טסה דורית עם כלבתה לארה"ב ונסעה למועדון אילוף מקומי וסופר מקצועי. על אף הניסיון הרב שצברה, התארים שזכתה בהם, הלימודים והשירות הצבאי, עדיין הבינה שיש לה עוד הרבה מה ללמוד ושאנו בישראל נמצאים בפיגור רציני בכל הנוגע לידע מקצועי בתחום. היא למדה המון במהלך שהותה בארה"ב ולאורך השנים ביססה את שיטת האילוף שלה.

כיום, דורית אף לוקחת חלק בתפקידים שונים בתחום, בעמותות ובוועדות לגידול כלבים, לגידול כלבים מסוג טרייר ואף מנהלת מרכז הידרותפריה ושיקום לכלבים.

תקשורת מבוססת היטב

שיטת האילוף של דורית מתבססת למעשה על הטמעה של התנהגות רצויה, כלומר: כאשר אנו מאמצים לחיקנו כלב חדש אנו חייבים לזכור שהוא אינו נולד תוך שהוא למד את שפתינו, לכן הוא לא באמת מבין מה מצופה ממנו למעשה. מכאן התפקיד שלנו בעיצוב האישיות שלו הוא חשוב מאוד בו אנו מלמדים אותו את "שפתינו", מה אנו מצפים ממנו, זאת לפני שתהיה לנו את הזכות או היכולת לדרוש זאת ממנו. הכול מבוסס כמובן על בניה נכונה של תקשורת ואמון.

גם בין בני האדם שני האלמנטים הללו הינם קריטיים לתקשורת וקיום יחסים בין אנשים. תקשורת מאפשרת לנו להבין טוב אחד את השני ואילו אמון מאפשר לנו לסמוך אחד על השני. כשנצליח לבסס תקשורת ואמון עם הכלבים שלנו נוכל לעשות איתם כל דבר. החל מבילוי משותף בבית הקפה, דרך הליכה בים, טיולים ועוד. כל זאת נעשה כמובן תוך לימוד הפקודות הרלוונטיות לביסוס הקשר ולנוחות המירבית של הבילוי המשותף עם כלבנו. בשיטת האילוף הזו אנו מגיעים לתוצאות הגבוהות ביותר של אילוף תוך הנאה מושלמת לכל הצדדים, הן לכלב והן למשפחה.

נשמח לראותכם אצלנו ולהעניק לכם את הכלים הנכונים לחינוך הגור או החבר החדש שלכם תוך חוויית אילוף בלתי נשכחת.